Kiropraktik Priit Kõrve: õiged töövahendid aitavad keha hoida

Õiged töövahendid aitavad keha hoida

Isegi kui tööd tehakse kodukontoris, ei tähenda see, et peaks töötama diivaninurgas kõveras. Tähtis on soetada õiged töövahendid – ergonoomiline arvutihiir, sülearvutile kodus ja tööl töötamiseks suur lisaekraan ja klaviatuur, vajadusel küünarnukitugi (vähendab kaela, turja ja käe koormust ja pingestumist), kokkupandav ehk mobiilne kirjutuslaud.

Väga head vahendid on tänapäeval reguleeritava kõrgusega lauad. Osa päevast saab tööd teha istudes ja osa seisuasendis – nii ei koorma keha ühe sundasendiga üle. Ka soovitab ta tasakaalupatju või võimlemispalle, sadultooli mis sunnivad istuma otse, ergonoomiliselt maksimaalselt õigesti. Kuid mitte terve päev, vaid kombineerides tavatooliga ja näiteks seisulauaga.

Foto: Karen Härms

Liiguta, liiguta ja liiguta!

Kõrve paneb südamele, et ei tasu unustada ka regulaarset liigutamist. Iga 45 minuti kuni tunni tagant peaks tegema lühikese pausi ja soovitatavalt ka võimelda. Ka enne tööd tasub leida vähemalt viis minutit, et teha võimlemist (venitusi ja jõuharjutusi, sh sirutusele suunatud, lisaks vajadusel ka jõuharjutused kontoritöötajatel abaluude vahelistele lihastele), mis aitavad kehal koormust taluda.

Ei tasu unustada ka regulaarset liigutamist. Iga 45 minuti kuni tunni tagant peaks tegema lühikese pausi ja soovitatavalt ka võimelda.

Lihtne harjutus seljapinge leevendamiseks on rippumine. Kõrve juhendab, et jalatallad peaksid olema maas, põlvest natuke kõverdatud ning teha loksutavaid liigutusi – see lõdvestab ja leevendab pinget, pärast seda on soovitatav 5 minutit lamada.

Jalgade väsimuse vähendamiseks võiks tööpäeva lõpus heita selili ja jalad tõsta tooli peale umbes 45-kraadise nurga all (n-ö šokiasend) ning hoida 10-15 minutit, see soodustab venoosset vereringet ning jalgade taastumist.

Foto: Karen Härms

Mida teha, et manuaalterapeudi ja kiropraktiku juurde kunagi asja ei oleks?

  • Tasub elada üleüldiselt tervislikke eluviise!
  • Hoida eemale ekstreemspordist ning teha vaid kerget terviseliikumist.
  • Teha oma töökeskkond ergonoomiliseks – näiteks kontoris kasutada reguleeritavat tooli, hiirt, klaviatuuri, reguleeritava kõrgusega ekraani.
  • Kontoritöö puhul tasub iga tunni aja tagant teha väike paus ja teha tervele kehale veidi harjutusi.
  • Individuaalne harjutuskava aitab individuaalsemalt oma kehaga tegeleda.
  • Kui valu üle ei lähe, pole mõtet kannatada, vaid tasub pöörduda spetsialisti poole.

Iga ühekülgne töö ja muu tegevus koormab meie keha ühel või teisel viisil üle (näiteks pikk nutiseadmes toksimine). Vaheldusrikkus tegevustes on oluline märksõna hea tervise säilitamisel ja omandamisel.